Orbán Viktor magányos páriából lassacskán mainstream lesz, s kint, a „kávézóban” dőlnek majd el a fontos dolgok
Minden újítónak ez a sorsa akár tudományos, akár művészeti, akár politikai, akár vallási téren. Ungváry Zsolt írása.
A pandémia alatt a hatóságok engedékenyebbek voltak az olyan versenytársak közötti megállapodásokban, ahol a kooperáció a termelési, ellátási hiányok mérséklését szolgálta. A pandémia után viszont újra szárnyra kaptak a kartellellenes eljárások.
A koronavírus-világjárvány negatív hatásait a hatóságok ideiglenes szabályozások bevezetésével próbálták kezelni szerte a világon. A gondolkodás középpontjában az a felismerés állt, hogy szükség van a versenytársak közti együttműködésre a termékhiány elkerülése miatt.
Mivel egy biológiai eredetű krízisről beszélhetünk, ez fokozottan jelen volt az egészségügyben és a gyógyszeriparban, de az élelmiszer-ellátás területén is. Miután enyhült a pandémia, a versenytársak közötti együttműködések veszélyei ismét előtérbe kerültek, amit mutat, hogy a kartellekkel szembeni hatósági eljárások száma ismét növekedésnek indult.
Ez jól nyomon követhető az Európai Bizottság kiosztott kartellbírságai tekintetében: a bírságok értéke 2020-ban 288 millió, egy évvel később pedig már 1,7 milliárd euró volt, a differencia tehát egy év alatt több mint 1,4 milliárd euró. A tagállami versenyhatóságok vonatkozásában is ez volt a tendencia: az EU-s országokban kiszabott bírságok értéke meghaladta a 2,7 milliárd eurót.
A DLA Piper készített egy előrejelzést, amely szerint szigorúbb fellépés várható a jövőben a technológiai, az építőipari, valamint az energetikai piac versenykorlátozó megállapodásaiban. Ezt támogatná a hatóságok digitalizációja is. Lengyelországba például éppen
Ha már mesterséges intelligencia, akkor érdemes megemlíteni, hogy a DLA Piper 2021-ben indította útjára a fentihez koncepciójában hasonló, a mesterséges intelligenciára alapozott kockázatelemzési alkalmazását, amely megkönnyíti a vállalatok számára az efféle veszélyek felismerését.
A jogi környezet elmúlt években végbement fejlődése is lehetővé tette az előrelépést ebben a tekintetben. Az EU majd minden tagállamában elfogadták az ECN+ irányelvet, amely erősíti a kooperációt a Bizottság és a tagállami hatóságok között kartellügyekben.
A magyar vonatkozások is érdekesek e tekintetben. Nálunk a pandémia alatt nem volt érvényben külön szabályozás a kartellügyekre vonatkozóan, viszont érdemes megemlíteni, hogy a GVH jogköre egy speciális jogkörrel bővül (gyorsított ágazati vizsgálatok lefolytatása). 2021-ben a GVH 5 kartellel kapcsolatban hozott elmarasztaló döntést, melyből 4 közbeszerzési eljárásokat érintett, a GVH helyszíni vizsgálatot is tartott 56 piaci szereplőnél, amely során több mint 14 terabájtnyi adatot foglalt le.
Borítókép: MTI/Illyés Tibor